Translate

zaterdag 5 september 2020

Bananenbrood

Toen we op vakantie gingen, wisten we dat ons een lange rit te wachten stond. Om die een beetje door te komen, nemen we natuurlijk altijd een hoop eten mee, voor in de auto. De kinderen zweren bij broodjes nutella, koekjes en wat gesneden groente. Maar ik wil iets anders. Het blijft ook niet allemaal lekker, zo lang in de auto. 

Wat moet je ermee?


Een paar jaar geleden kwam ik in de Volkskrant een recept voor Bananenbrood tegen. Sindsdien heb ik het een aantal keer gemaakt. Het is niet moeilijk om te maken, vult goed, smaakt lekker en blijft wel een paar dagen goed. Ideaal voor een lange reis of een dagje weg. Ik ben geen fan van bananen en sinds de kids te oud zijn voor fruithapjes, koop ik het ook nooit meer. Maar hiervoor haal ik speciaal wat rijpe bananen in huis.  

Ingrediënten

  1. 3 rijpe bananen
  2. 1 sprietsje citroensap
  3. 3 eieren
  4. 100 g suiker
  5. 50 g gesmolten boter
  6. 1 theel. vanille-essence
  7. 2 eetl. volle yoghurt
  8. 250 g speltmeel
  9. 3 theel. bakpoeder
  10. 50 g fijngemalen, gedroogde kokos
  11. snuf zout
  12. 100 g wal- en/of pecannoten (ik heb pecannoten nooit lekker gevonden)

Bereiding

  1. Zet de oven aan op 180 graden.
  2. Pureer de 3 bananen met het beetje citroensap. De staafmixer is hiervoor het handigst, maar gewoon prakken met een vork kan ook.
  3. Roer een voor een de 3 eieren erdoor.
  4. Als het een mooi mengsel is, kunnen de suiker en de gesmolten boter erbij. Meng alles goed.
  5. Roer dan de vanillesmaak en de yoghurt erdoor.
  6. Als het wederom een mooi egaal mengsel is, kunnen het meel, de bakpoeder en de kokos en het zout er in één keer in.
  7. Roer goed; dat lijkt nutteloos, maar opeens heeft het rare mengsel het door en wordt het een mooi beslag.
  8. Breek de noten, op 6 na - die worden straks versiering - in stukjes en voeg ze aan het beslag toe.
  9. Bekleed een cakevorm met bakpapier, vouw de plooien goed strak. Giet het beslag in de cakevorm, leg de versiernoten erbovenop en bak het bananenbrood in 50 minuten bruin en gaar.
  10. Laat het brood buiten de vorm afkoelen, dan wordt het niet klef.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten