Translate

maandag 28 september 2020

Gevaarlijke verhoudingen

Een van de voordelen van ouderschap is dat je de goede herinneringen uit je jeugd kan delen met de kinderen. Waaronder ook Dangerous Liaisons (1988) van Stephen Frears (High Fidelity). Deze film was een van de eersten, die aan de wieg van mijn voorliefde voor goede films stond. Hij is uit 1988, toen was ik elf, ik denk dat ik hem een paar jaar later op TV heb gezien en hij maakt een verpletterende indruk. En nu kon ik hem met mijn kids zien. Hopelijk trekken ze er dezelfde lessen uit. 


In dit briljante kostuumdrama zien we Glenn Close (Guardians of the Galaxy, What Happened to Monday), John Malkovich (The ABC Murders) en Michelle Pfeiffer (Hairspray, Stardust, The Age of Innocence) in de hoofdrollen. In de belangrijkste bijrollen komen nog een piepjonge Keanu Reeves (Bram Stoker's Dracula, The Matrix) en Uma Thurman (Pulp Fiction) voorbij. Als je goed kijkt zie je ook nog Peter Capaldi


Spoilers

Het verhaal is gebaseerd op een boek, en briefroman om precies te zijn, van Pierre Chloderos de Laclos. Het verhaal was al eens eerder omgevormd tot een toneelstuk. En dit is ook niet de enige verfilming. Een jaar later kwam de film Valmont uit en in 1999 werd het verhaal verplaatst naar een Middelbare School setting in Cruel Intentions. Om maar even aan te geven dat dit verhaal mensen blijft aanspreken. 

De film opent met Marquise de Merteuil (Close) en Vicome Valmont (Malkovich), die zich klaarmaken voor hun dag. Dit is een scene waarin goed duidelijk wordt hoe verschrikkelijk rijk deze mensen zijn en hoe leeg hun leven eigenlijk is. Ze hebben beiden meerdere bedienden die hen helpen met wakker worden, opstaan, aankleden, makeup opdoen en pruiken passen. 
En dan gaan ze bij elkaar op bezoek. Marquise de Merteuil is boos. Haar minnaar Bastide heeft haar verlaten en wil nu trouwen met een piepjong en onbedorven meisje, Cécile de Volanges (Thurman). Als straf wil ze dat Valmont de aanstaande bruid Cécile verleidt en alles leert over seks. Bastide moet leren dat hij beter bij Marquise de Merteuil had kunnen blijven. Valmont heeft daar weinig zin in, Cécile is zo onschuldig en naïef, dat is de moeite niet. 
Valmont wil veel liever Madame de Tourvel (Pfeiffer) verleiden, een jonge getrouwde vrouw, die bekend staat om haar deugdzaamheid. Marquise de Merteuil denkt dat dit niet mogelijk is, Mme. de Tourvel is zo deugdzaam en christelijk en de reputatie van Valmont is inmiddels zo slecht. Ze maken een weddenschap; als het hem lukt Mme de Tourvel te verleiden, zal Marquise de Merteuil met Valmont het bed delen. 

Een hele zomer lang treffen deze mensen elkaar keer op keer in hun sociale kring. Niemand heeft echt iets te doen en iedereen draait de hele tijd om elkaar heen. 
Cécile legt contact met Chevalier Danceny (Reeves) en er ontstaat een schattige romance tussen die twee, gebaseerd op hun liefde voor muziek. Marquise de Merteuil wurmt zich daar natuurlijk meteen tussen met het oog op verdere corruptie van Cécile. 
Viscomte Valmont probeert Mme. de Tourvel te verleiden, maar komt niet verder. In een laatste wanhoopspoging chanteert hij haar dienstmeid om de correspondentie van Mme. de Tourvel in te kunnen zien. Iemand waarschuwt haar steeds voor Viscomte Valmont en zijn werkwijze. Het is Mme. de Volanges (Kurtz), moeder van Cécile! Nu heeft Viscome de Valmont ineens wel zin om Cécile te verleiden en ruïneren, om zo terug te slaan naar haar moeder. 

Ondertussen heeft Viscomte de Valmont eindelijk ook Mme. de Tourvel weten te verleiden. Maar gek genoeg is hij ook oprecht verliefd geworden op haar. Hij geeft om haar en haar gevoelens en ziet in dat hij verkeerde keuzes heeft gemaakt. Dit kan Marquise de Merteuil niet hebben en zij zet hem onder druk om zijn relatie met Mme. de Tourvel te beëindigen en hij doet dat ook. 

Dan lopen alle intriges snel uit de hand. Mme. de Tourvel wordt ziek van verdriet en trekt zich terug in een klooster. Marquise de Merteuil vertelt Danceny dat Viscomte Valmont Cécile heeft verleid en geruïneerd. In een duel tot de dood vertelt een stervende Viscomte Valmont over de kwalijke rol van Marquise de Merteuil en geeft hun correspondentie aan Danceny. 

Mme. de Tourvel en Viscomte Valmont sterven, Cécile trekt zich terug in een klooster en Marquise de Merteuil wordt uitgekotst door haar sociale cirkel. Danceny mag in zijn eentje de scherven van zijn leven weer oppakken. 

Conclusie

Wat een film! De drie hoofdrolspelers zijn werkelijk in topvorm hier. Malkovich als verveelde aristocraat, die dan maar reputaties vernielt en zelf niet eens doorheeft hoe leeg zijn leven is. Close als veel slimmere intrigant, die iedereen naar haar hand zet, maar onderuit gehaald wordt door echte gevoelens en mensen met ruggegraat. Pfeiffer als jonge vrouw, die tegen wil en dank wordt overgehaald tot moreel dubieuze zaakjes en daar een hoge prijs voor betaalt. 
En de bijrollen zijn ook fantastisch, Thurman en Reeves als onschuldige en naïve geliefden worden zonder problemen vermorzeld in de intriges van oudere en gemenere mensen, maar blijven hun schattigheid behouden. 

Verder is de aankleding ook prachtig. Iedereen heeft de mooiste kleren aan en loopt rond in prachtige paleizen en tuinen. Vooral in de eerste scene, als Close en Malkovich aangekleed worden, wordt er wel heel veel aandacht besteed aan de mooie details op de kleding. 

En dan de intrige, die is ook wel keihard. Gewoon, omdat mensen zich vervelen, worden andere, onschuldige omstanders zonder problemen in de afgrond gestort. Gewoon, omdat het kan. In die zin lijkt dit verhaal veel op Vanity Fair (1998 en 2004), waarbij een kostuumdrama niet draait om een schattig liefdesverhaaltje, wat uiteindelijk goedkomt, maar om keiharde sociale mores en conflicten. 

Als je deze film nog niet hebt gezien, ga er dan nu meteen wat aan doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten