Translate

zondag 20 september 2020

Knives Out

Toen we eenmaal weer terug waren in Nederland, wilden we doorgaan met het kijken van goede films. We konden Knives Out (2019) lenen via onze Bibliotheek. En we hebben enorm genoten van deze detective/ zwarte comedy van Rian Johnson
Knives Out is een ensemble film en zit daarmee ook tjokvol bekende gezichten. Ik zag Daniel Craig (Spectre), Chris Evans (The Avengers: Inifinity WarThe Avengers: Endgame), Ana de Armas (Blade Runner 2049), Jamie Lee Curtis (dochter van Tony), Michael Shannon (The Shape of Water), Don Johnson (Django Unchained), Toni ColletteLaKeith Stanfield (Get Out), Christopher Plummer en Frank Oz (The Muppets Christmas Carol) voorbij komen. En iedereen kreeg even de kans om te schitteren. 


Spoilers

Het verhaal is een detective, dus het zou niet eerlijk zijn om nu al te zeggen dat de butler het had gedaan. 

Film begint met huishoudster Fran (Patterson) die door een zeer oud huis met een bizarre inrichting loopt, met een ontbijtje op een blad. Zij is op zoek naar Harlan Thrombey (Plummer), de eigenaar van het huis en haar werkgever. Zij treft hem dood aan, met een doorgesneden keel. 

Dan stappen we over naar het perspectief van Marta Cabrera (de Armas), de verpleegster van Harlan. De begrafenis is inmiddels geweest, men denkt dat Harlan zelfmoord heeft gepleegd. Desondanks is het politieonderzoek nog niet afgerond. En de politie (Stanfield) heeft nog vragen voor iedereen, inclusief Marta. Ook is privé detective Benoît Blanc (Craig) betrokken geraakt bij het onderzoek. 
In een werkelijk hilarische montage komen alle leden van de familie Thrombey aan het woord over de dood van hun (groot)vader en hun relaties tot elkaar. En dan blijkt dat er diepe spanningen in deze familie zijn en dat de dood van Harlan en het vrijkomen van zijn enorme erfenis de spanningen alleen maar verder opvoert. 
Benoît Blanc heeft door dat er iets niet klopt aan alle verhalen. Hij is namelijk ingehuurd, maar hij weet niet door wie. Niet door Harlan, want die kende hij persoonlijk. Dan door iemand anders, die weet dat het moord was en geen zelfmoord. Maar waarom is die persoon dan niet direct naar de politie gegaan? Benoît graaft verder, met hulp van Marta, die zo eerlijk en oprecht is, dat zij gaat overgeven als ze een leugen moet vertellen. 

Langzaam komt er een plaatje te voorschijn. Harlan was een aimabele man, maar hij wist dat zijn schoonzoon Richard (Johnson) vreemd ging en dreigde dat te vertellen aan zijn dochter Linda (Curtis). Kleinzoon Hugh Ransom (Evans) werd zelfs helemaal uit het testament gehaald, omdat hij op alle fronten vervelend was. 
Harlan wist dat zijn schoondochter Joni (Collette) fraudeerde met zijn toelage voor de opleiding van zijn kleindochter Meg (Langford) en wilde daar een einde aan maken. Hij hield zijn zoon Walt (Shannon) kort als hoofd van zijn uitgeverij en wilde hem zelfs ontslaan. Dat zette natuurlijk kwaad bloed bij een hoop mensen. 

Wanneer tijdens het voorlezen van het testament van Harlan (door een hilarische Oz) duidelijk wordt dat hij zijn huis, geld en uitgeverij nalaat aan de verpleegkundige Marta, breekt de hel pas goed los. Verschillende nazaten hebben gerekend op dat geld en hebben het hard nodig, ze denken dat Marta Harlan bewerkt heeft en misschien zelfs vermoord. Als ze hem vermoord heeft, kan ze geen aanspraak maken op het geld. 

Nu wordt de taak van Benoît Blanc ineens een stuk interssanter. Is Harlan nou vermoord of niet? Door wie dan, toch de lieve Marta of een van de vele andere potentiële verdachten?

Conclusie

Dit is een hilarische film, ga zeker kijken. Alle acteurs zijn even goed en iedereen krijgt even een momentje om te schitteren. Verder zit het verhaal ook ingenieus in elkaar. Door de interviews van Benoît en de politieagenten krijg je iedere keer een nieuw getuigeverslag en een nieuwe kijk op de gebeurtenissen en uiteindelijk komt het allemaal prachtig samen. 
Verder is de familie ook een mooie doorsnede van de huidige Amerikaanse samenleving. Rijke blanke mensen met afgrijselijke seksistische of racistische ideeën, meer progressieve types die eigenlijk ook alleen aan zichzelf denken en minderheden die er omheen rennen en alle rottige klusjes mogen opknappen. 

Maar ik heb toch wat te mekkeren. Harlan is een eikel van de bovenste plank natuurlijk. Hij is heel rijk (fijn voor hem) en gebruikt eerst jarenlang dat geld om zijn kinderen aan zich te binden. Hij leent Linda het geld om een bedrijf te starten, hij onderhoudt Joni na de dood van haar man met een toelage en Walt mag zijn bedrijf leiden, maar geen enkele beslissing nemen. 
Dan wanneer Harlan zich realiseert dat hij zijn kinderen hiermee geen dienst heeft bewezen, wil hij dat allemaal terugdraaien. Maar inmiddels is hijzelf 85 en zijn zijn kinderen in de 50. Zij hebben hun leven en uitgavenpatroon opgebouwd in de wetenschap dat zij konden rekenen op hun (schoon)vader. Dat wil hij abrupt stopzetten, zonder waarschuwing of overgangsperiode. Dus ze krijgen niet eens de kans om de bakens te verzetten naar een gezondere financiële huishouding. Dat is niet echt eerlijk en ik zou ook boos worden. 
Bovendien is het onduidelijk in hoeverre de kinderen nou echt leunen op hun (schoon)vader. Linda had een lening van haar vader en heeft inmiddels een succesvol bedrijf. Ook als zij zonder steun van haar vader een bedrijf had willen opbouwen, had zij moeten lenen, maar dan bij een bank. Nergens is gezegd dat zij de lening niet kan (of wil) terugbetalen. Bovendien is haar bedrijf succesvol. Ook Walt leidt een bedrijf, nergens wordt gezegd dat hij dat niet goed doet. Het enige dat we erover horen is dat de boeken van zijn vader succesvol worden uitgegeven en dat hij de boeken wil laten verfilmen, wat zakelijk gezien een verstandige beslissing is. Maar Harlan houdt dat juist tegen. Alleen Joni is een regelrechte profiteur. Zij is geen directe familie, maar de weduwe van een overleden zoon.  
Van de kleinkinderen is Jacob (Martell) nog minderjarig, dus het is niet gek dat hij volledig afhankelijk is van zijn ouders Walt en Donna (Lindhome). Meg volgt een opleiding en wordt onderhouden door een toelage van haar grootvader, maar zij weet niets van de fraude door haar moeder. Alleen Hugh Ransom is ruim volwassen en lijkt te wachten op de erfenis van zijn opa. Wat gek is, want de erfenis zou, in het normale leven, eerst naar zijn ouders Linda en Richard gaan. Er is geen enkele reden voor hem om te verwachten dat hij direct van zijn grootvader zou erven. 
En verder zitten er wat meer rare dingen in, die kennelijk kunnen in Amerikaans erfrecht. Zo onterft Harlan al zijn kinderen en kleinkinderen, want alles, geld, huis met boedel en bedrijf gaan naar Marta. Ten eerste kan dat niet in Nederland, de kinderen blijven altijd recht houden op de legitieme portie van hun ouders. En ten tweede krijgen de kinderen en kleinkinderen nu helemaal niets, geen memento's, geen fotoalbums, alles is van Marta. Daar zou ik ook pissig over worden. 
Bovendien is Marta niet zielig, ze is een gediplomeerd verpleegkundige, heeft werk en een dak boven haar hoofd. Een bonus voor goed geleverde zorg is leuk, maar een miljoenenerfenis is te gek voor woorden. Had haar dan bij leven een hoger loon gegeven. In Nederland mogen zorgverleners geen giften aannemen van cliënten, ook geen erfenissen, ook niet als het heel erg veel is. Juist om situaties als bovenstaande te vermijden. Dat mensen de wenkbrauwen hierbij fronsen is niet gek natuurlijk. 

Fantastische acteurs laten zich van hun beste kant zien. Ga vooral kijken.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten