Translate

woensdag 2 september 2020

Father Brown

De vakantie is voor mij altijd tijd om weer eens bij te lezen in allerlei boeken die een mens nog eens zou moeten lezen. En dit keer viel mijn oog (naast Arendsoog) op de collectie van Father Brown verhalen. In een ver verleden had ik al eens een serie gekeken. Maar nu was het tijd voor The Wisdom of Father Brown



Father Brown is een Rooms Katholieke priester (in Angelicaans Groot Brittannië) en hij lost misdaden, meestal moord, op. Hij baseert zich hierbij vooral op zijn grote mensenkennis. Als priester hoort hij biechten van zijn congregatie en dat heeft hem een goed inzicht gegeven in de aard van mensen. Het zijn leuke, korte verhalen, die goed de sfeer van een voorbije samenleving geven. Net als de detective verhalen van Agatha Christie.
Het plotselinge racisme van The God of the Gongs vond ik dan weer erg shockerend. Een moord heeft te maken met een cultus van zwarte voodoo-aanhangers. En hoe de zwarte karakters beschreven worden door zowel de schrijver, als de hoofdpersonen van het verhaal is niet best. 
 
Net als de serie die ik lang geleden zag, erg leuke verhalen met eigenlijk best nare mensen erin. Fijn om in een luie stoel in een warm oord te lezen. Of misschien komende herfst, bij de haard met wat warme choco. Skip God of the Gongs maar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten