Translate

zaterdag 12 september 2020

Pendragon LXXXIV - A Lover, not a Fighter

Tijdens de vorige sessie begonnen we met het Avontuur van de Gouden Cirkel. Dit keer trekken de ridders verder in het vreemde land van de Gouden Cirkel en onthullen ze langzaam de vreemde geheimen van dat land. 

Pendragon pagina
Geschiedenis van Logres

Zomer 542, Vallei van de Gouden Cirkel

De ridders hebben de Boomgaard van de Schandelijke Schilden achter zich gelaten. Sir Marcus heeft daar zijn schild achter moeten laten, toen hij verslagen werd door de Ridder van de Boomgaard van de Schandelijke Schilden. 

De Kluizenaar

Het pad brengt de ridders weer het woud in. Plotseling horen Sir Turquine en Sir Marcus gezang (Awareness critical en succes). Wanneer zij sir Benno hierop wijzen, herkent hij het als de Heilige Mis (religion succes). Er is een priester in de buurt! Kort daarna zien zij een kleine kapel met daarnaast een zeer bescheiden woning. Het enige teken van rijkdom is een zeer groot, zilveren kruisbeeld in de kapel. Een priester draagt in zijn eentje een Mis op in de kapel. Sir Marcus en Sir Benno sluiten zich aan bij de Mis (Pious succes). Sir Turquine heeft het moeilijk. Hij heeft zijn rijkdom natuurlijk opgebouwd met het roven en onteren van kerken. En dankzij zijn eindeloze rooftochten had hij voldoende geld om Ygritte te kunnen huwen. En nu hangt hier zo een mooi Kruis. Zijn handen jeuken om het Kruis weg te nemen en priester dood te slaan, net als vroeger (Critical Worldly). Maar de Liefde voor Ygritte, die dit soort zaken niet goedkeurde, weerhoudt hem ervan daar daadwerkelijk aan toe te geven (Critical Love Ygritte Passion)

Na afloop van de Mis nodigt de priester zijn bezoekers uit in zijn hut. Deze is wel zeer eenvoudig, om niet te zeggen, ronduit armoedig. De priester beschikt alleen over houten spullen en meubels. De ridders delen hun voedsel met hem. Hij legt het opzij voor de armen. 
De priester vertelt dat hij de Stad van de Gouden Cirkel verlaten heeft en heeft gekozen voor een leven als kluizenaar in de bossen. Hij verdroeg het leven in de Stad van de Gouden Cirkel niet meer en hier, met dit zeer eenvoudige leven kan hij zijn Heer het beste dienen. Sir Turquine weet wanneer mensen iets achter houden en hij zet de priester een beetje onder druk (Intrigue critical). Deze geeft dan toe dat de verleidingen van het materiële leven hem teveel werden. 
De priester heeft verder nog wat goed advies voor de ridders. Wanneer zij straks bij een kruising komen en het rechterpad kiezen, zullen zij uitkomen bij de Ridder van het Landgoed. 

Het Landgoed van de Ridder. 

De ridders nemen het advies van de priester over en trekken verder. Wanneer zij bij een splitsing komen, nemen zij het rechterpad. Als snel zien zij tekenen van beschaving en bewoning. Er zijn akkers, een dorpje met een kerk van houtwerk en klei. In de nabijheid staat een landgoed, zoals de ridders die zelf ook bezitten, maar deze heeft nauwelijks verdedigingswerken. Al snel zien zij een schildknaap aankomen, die een uitdaging heeft. Alleen de ridders die de Valet, de Ridder van het Landgoed kunnen verslaan, mogen verder trekken. 

Sir Valet, 
Ridder van het Landgoed

Sir Marcus is verslagen door een Prins de la Fontaine, in de Boomgaard van de Schandelijke Schilden en mag niet meer strijden. Maar Sir Benno maakt zich klaar voor de strijd. Valet, de Ridder van het Landgoed verdedigt zijn eigen land en is daardoor hevig geïnspireerd (Passion Honour Succes). Maar Sir Benno kan een uitdaging ook nooit laten liggen (Passion Honour Critical). En Sir Benno is een kiene ridder, triomferend in de strijd en op het toernooiveld. Hij besluit zijn speer als een lans te gebruiken, en later ook in de strijd te voet. 
In de eerste ronde stoot Sir Benno Valet, de Ridder van het Landgoed met een enorme klap van zijn paard. Het publiek kijkt geschokt toe. Is het gereutel dat zij horen zijn laatste ademhaling? Of het gekreun van gemarteld metaal? De Ridder blijkt gelukkig nog te leven. Een andere ridder neemt zijn plek in. Oplettende ridders zien dat zij nog een gouden armband uitwisselen. 
Sir Benno wil niet te paard strijden met zwaarden in de tweede ronde, aangezien hij daar niet goed in is. Met zijn gladde woorden overtuigd hij de ridder ervan dat hij de tweede ronde vergeeft. 
In de derde ronde staat Sir Benno tegenover een ridder met een speer in zijn hand. Deze ridder maakt weinig kans en met een welgemikte stoot van zijn grote speer maakt Sir Benno ook van deze ridder een soort Shish Kabob. De ridders geven het op en erkennen dat Sir Benno het recht heeft gewonnen om door te reizen naar de Stad van de Cirkel van Goud. 

Die avond worden zij onthaald in het landgoed van Valet. Hijzelf en zijn plaatsvervanger zijn er niet bij. Zij moeten genezen van hun gruwelijke wonden. Maar hun plaatsvervanger onthaalt de ridders met alle egards. Na een zeer luxueus avondmaal vertelt hij hen over de geschiedenis van het land. 
Na de dood van Koning Fallegantis de la Fontaine, vertrok zijn vrouw met haar toverkrachten weer het woud in. Toen kwamen er uit het woud de Wilde Vrouwen en deze voerden een waar schrikbewind in de Vallei van de Gouden Cirkel. De jonge prins en zoon van de overleden Koning, Farion de la Fontaine trok toen ten strijde, samen met zijn naaste vrienden, zoals Valet en Dordracole van Malahaut. De strijd was vreselijk, de Wilde Vrouwen riepen de hulp in van Vleermuizen en Padden. 

Sir Dordracole 
van Malahaut

Uiteindelijk werden de vreselijke vrouwen verslagen en werd de jonge Farion de nieuwe Koning van de Vallei van de Gouden Cirkel. Zijn trouwe dienaren kregen land en titels en sindsdien heerst er vrede in de Vallei van de Gouden Cirkel. 
Sir Turquine vertelt weer over het Hof der Liefde en alle modieuze zaken die daarbij horen. Hij leert de ridders van de Vallei van de Gouden Cirkel hiermee dat er andere paden zijn naar roem en eer dan eindeloze gevechten. Zelf is Sir Turquine door de liefde van een goede vrouw ook weggeleid van een pad van eeuwig geweld. 

De Fachan

De volgende dag trekken de ridders weer verder en wanneer zij tussen de bomen rijden, horen zij weer een gekerm en gegrom. Maar dit keer vindt Sir Marcus dat het bepaald niet menselijk klinkt. Dit klinkt als een groot en woest monster. De ridders rapen hun moed bij elkaar en gaan kijken. En het is ook een groot en woest monster. Het heeft maar één oog, één arm dat uit het midden van zijn borst komt en één been. En dat ene been zit vast in een bereval, terwijl het nog het karkas van een koe in zijn hand heeft. Het monster kan niet loskomen. 

Fachan

Sir Benno heeft via zijn familie heel wat kennis opgedaan over de vreemde Faerie die je tegen kan komen, ver van de beschaving. En hij herkent dit monster als een Fachan. Het heeft van alles maar één en het is best gevaarlijk. Aan de andere kant, sterven met je ene been in een bereval van de honger is ook een gruwelijke manier om te sterven. 
De ridders bevrijden het monster uit de val. En uit dankbaarheid vertelt het hen wat zij verder nog kunnen verwachten. Er komt straks een kruising. Hij adviseert hen om de middelste weg, naar de IJzeren Man te nemen. Naar links komen ze uit bij een Sprankelende Plek van Magie. Maar naar rechts zijn verschrikkelijke monsters. Sir Turquine is wel geïnteresseerd in de plek van de Sprankelende Magie, Sir Marcus wil door naar d Ijzeren Man, die duidelijk weer een ridder moet zijn. Sir Benno beslist om eerst de ridders aan te pakken. 

De Toren van de Banneret

De ridders rijden verder en zij naderen weer de beschaving. Eerst een paar plaggenhutjes. Maar daarna volgt een dorpje, akkers en weiden en meer dorpjes. Ook wordt het pad breder en zien zij steeds meer andere mensen op de wegen. Uiteindelijk komen zij uit bij een versterkte toren, die duidelijk dit deel van de Vallei beheerst en deze dorpjes beschermd. 

Sir Patrides 
van de Toren

En hetzelfde ritueel dat de ridders al een paar maal hebben doorlopen herhaald zich nu weer. Een dwerg te paard komt naar de ridders toegereden, gevolgd door een paar schildknapen met lansen. Ook nu is de uitdaging weer, versla de Ridder, Sir Patrides van de Toren en pas dan mag je doorreizen. Sir Benno bereid zich weer voor op de strijd. 
Sir Benno is weer van plan dezelfde tactiek als de vorige keer te gebruiken. Hij wil nu ook winnen. Hij is al zover gekomen en het is zijn eer te na om nu verslagen te worden (Passion Honour Succes). Maar Sir Patrides is natuurlijk ook niet gekomen waar hij nu is, als hij geen goed ridder was. Maar Sir Benno blijkt toch de beste. Meteen in de eerste ronde stoot hij Sir Patrides uit het zadel, die daardoor afgevoerd moet worden. Een tweede ridder neemt zijn plaats in. De oplettende ridders zien dat er dit keer een gouden Torque wordt doorgegeven. Sir Benno haalt weer zijn stunt uit en gunt de tweede ronde aan zijn tegenstander. En dan komt de derde ronde, waarbij Sir Benno met zijn grote speer in het strijdperk treed. Na een hevig gevecht weet hij ook deze ridder uit te schakelen. 
Die avond krijgen de ridders een verhaal te horen over hoe Koning Farion een groep Griffioenen heeft weten op te sluiten in een val, waar zij nu nog altijd verblijven. De ridders denken hier het hunne van. De voorvaderen van Sir Marcus en Sir Benno waren erbij toen Koning Uther (in 501) werd gedood door zo een beest. Daar een hele kudde van verslaan lijkt onmogelijk. 

Het Veld van Twisten

De ridders trekken de volgende dag weer verder. Zij banen zich een weg tussen allerlei burgers, boeren en buitenlui door. De velden en dorpjes worden minder, maar verderop stroomt een riviertje en lijkt een soort opstopping te zijn. Wanneer de ridders verder rijden, zien zij dat de voorde door de rivier geblokkeerd wordt door een kudde schapen, die niet verder gaan. De mensen die verder willen reizen worden steeds bozer. Ook is er een gewonde os, die met zijn geloei bijdraagt aan de drukte. 
Wanneer de mensen de ridders in het oog krijgen, wenden zij zich tot hen en vragen om gerechtigheid. Met luide stemmen brengen zij hun grieven bij de ridders. Er is een losgeslagen kudde, een herdersjongen die wel erg brutaal is, een nerveuze en gewonde os, een geleende bijl en slijpsteen, en schoonzus en een vervelend opmerking die wel (of misschien ook niet) gemaakt is. Sir Benno vraagt om rust en stilte. Wanneer iedereen gekalmeerd is, neemt Sir Marcus het over. Omdat hij van Romeinse afkomst is, heeft hij veel kijk op wetgeving en uitleg van wetten. 
Geduldig luistert hij naar iedereen, zelfs naar de schoonzus. De twee andere ridders zijn de draad al lang kwijt, maar Sir Marcus houdt vol. Uiteindelijk doet hij een uitspraak die alle boertjes tevreden stelt. Zij adviseren de ridders om bij de volgende kruising de middelste weg te nemen, naar het kasteel van de Baron. De linker weg leidt naar de Rozentuin, waar kuise ridders niets te zoeken hebben. De rechter weg leidt naar de monsters. 

Het Kasteel van het Gele Spook

De ridders steken de voorde over en reizen verder. Bij de kruising kiezen zij het pad dat leidt naar het Kasteel van de Baron. Dit is weer een gebied waar meer mensen wonen. Het Kasteel is van steen en aan de voet ervan is een stad, met een ommuring. Dit keer komt een heraut hen tegemoet, die hen verwelkomt bij het Kasteel van het Gele Spook.

Sir Maristone,
van het Kasteel
Sir Varnangis,
Baron van het Kasteel















Het Kasteel van het Gele Spook en het omliggende gebied horen toe aan Baron Varnangis. Hij verwelkomt de ridders op zijn grondgebied en waarschuwt hen dat als zij hun reis vervolgen zij alleen maar meer gevaren tegen zullen komen. Maar de Baron biedt ook een kans. De ridders die in staat zijn om zijn mannen te verslaan in de strijd, zullen een geheim leren, dat hen nog van pas kan komen. Dus, wie wil er strijd leveren met de Sir Maristone, oudste zoon van de Baron van het Kasteel en andere ridders?

Sir Benno en Sir Turquine aarzelen geen moment en treden in het strijdperk tegen Sir Maristone en een andere ridder. Sir Benno stelt Sir Turquine zo op, dat zij optimaal gebruik kunnen maken van het terrein (Battle succes). En dan barst de strijd los. 
Sir Maristone is duidelijk beter dan de ridders waartegen Sir Benno eerder heeft gestreden. Hij weet een ronde te blijven zitten voor hij het zadel uitvliegt. Sir Turquine gebruikt het liefst zijn Great Axe en strijd daarom te voet. De ridder blijft te paard en de strijd is zwaar. Over en weer hakken de wapens in op de strijdende man. Wanneer Sir Benno Sir Maristone heeft verslagen, schiet hij zijn ridder - broeder te hulp. Maar de laatste slagen in de strijd verlopen wel heel ongelukkig. De lans van Sir Benno versplinterd en in de chaos daarna komt de strijdende ridder om. Alweer een overwinning voor de ridders uit Salisbury. 

Dan komt Varnangis, Baron van het Kasteel van het Gele Spook naar voren. Hij verwelkomt de ridders persoonlijk en prijst hen voor hun moed in de strijd. Sir Benno krijgt zelfs een kostbare bonten cape omgehangen. De ridders zijn welkom in het Kasteel van het Gele Spook en zitten aan de tafel van de Baron. Wanneer de festiviteiten eenmaal voorbij zijn, vertelt Sir Varnangis zijn geheim. 

Sir Farion de la Fontaine, 
Koning van de
Vallei van de Gouden Cirkel

Wanneer de ridders verder zullen trekken, komen zij uit bij de Stad van de Gouden Cirkel. Daar zal een strijd tot de dood geleverd worden tegen Koning Farion de la Fontaine, Koning van Gouden Cirkel. Als je verliest ben je dood! Maar als je wint, wordt je de nieuwe Koning van de Vallei van de Gouden Cirkel. 
Maar Koning van de Vallei van de Gouden Cirkel zijn, heeft wel consequenties. Een volgende uitdager die naar de Stad van de Gouden Cirkel komt, moet meteen de nieuwe Koning uitdagen! Ook dat zal weer een strijd tot de dood zijn. 
Wanneer je eenmaal Koning van de Vallei van de Gouden Cirkel bent, kun je nooit meer vertrekken. De aanwezigheid van de Koning zorgt ervoor dat de magie van de Gouden Cirkel blijft werken. Wanneer die magie verbroken wordt, zullen de Wilde Vrouwen en hun vuige magie weer terugkeren. Het land zal overspoeld worden door monsters, demonen en padden!
Maar als je geen strijd wil leveren, kan je ook vertrekken via een geheime route langs de Rozentuin. De Baron zal dan het verhaal verspreiden dat je bent gedood door het Gele Spook van het Kasteel. Niemand zal vragen stellen. 

De ridders kijken elkaar en weten niet wat ze hiervan moeten denken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten