Translate

dinsdag 23 april 2019

Blade Runner 2049

Onze bibliotheek heeft echt een prima collectie films. Zo hebben Sander en ik onlangs de film Blade Runner 2049 (2017) van Denis Villeneuve (Arrival, Enemy) gekeken. Dit is natuurlijk een vervolg op de film Blade Runner uit 1982, naar een boek van Philip K. Dick. Die film heeft indertijd wel de toon gezet voor de moderne Film Noir, Cyber Punk en dystopische toekomstbeelden. Een vervolg liet lang op zich wachten, omdat mensen natuurlijk wel een goede film wilden afleveren.

Een poster in twee delen

De film Blade Runner 2049 is met Ryan Gosling (Only God Forgives, Drive) in de hoofdrol. Maar andere belangrijke rollen zijn voor Robin Wright (Wonder Woman, The Princess Bride), Jared Leto (Requiem for a Dream, Fight Club), Harrison Ford (Star Wars, The Expendables 3). Maar in de wat kleinere rollen spotte ik ook nog Dave Bautista (Spectre, The Guardians of the Galaxy vol. 2), David Dastmalchian (Ant-Man and the Wasp, The Dark Knight), Lennie James (Jericho).

Spoilers

We volgen agent K (Gosling), een androïde in dienst van de politie van Los Angeles. Hij heeft als taak om oudere, minder volgzame androïden op te sporen en te "pensioneren", dezelfde taak als die Deckard (Ford) had in de eerste film. Op een wormen-boerderij treft hij Sapper (Bautista), die zich voordoet als een mens. Na een gevecht weet K Sapper te doden. Missie volbracht. Maar op het terrein vindt K ook een begraven kist, met daarin de botten van een androïde, die is gestorven na een keizersnede. 
De onthulling dat er nu bewijs is dat androïdes zich seksueel kunnen voortplanten maakt de leidinggevende van agent K, Yoshi (Wright), bang. Zij is bang dat de spanningen die er nu al zijn tussen mensen en androïdes zullen versterken. Er zal bijna geen verschil tussen die twee meer zijn. En de androïden zijn sneller en sterker. Dit zal het einde van de mensheid kunnen betekenen. En zo goed gaat het momenteel niet met de mensheid of de aarde. Zij geeft K. de opdracht om dit kind te vinden en te pensioneren. 

Maar er zijn meer mensen geïnteresseerd in androïden die zich kunnen voortplanten. Zo heeft Niander Wallace (Leto) de grootste fabriek van androïden. Hij wil juist dat androïden zich kunnen voortplanten, want dan hoeft hij niet meer zoveel moeite te doen om ze te maken. En met meer, goedkope androïden, kan hij sneller de ruimte koloniseren. 

Agent K. gaat naar de Wallace corporatie, om daar uit te zoeken wie de begraven androïde was. Het was Rachael, de androïde die verdween met Blade Runner Deckard, ongeveer 30 jaar eerder. Wallace denkt dat hij nu de sleutel heeft tot het ontraadselen van het geheim van Androïde-voortplanting. Hij laat K. volgen door een van zijn eigen androïden.

Agent K. gaat op onderzoek uit. Hij keert terug naar de wormen boerderij en doet nader onderzoek. Daarvan krijgt hij flashbacks naar zijn eigen jeugd. Maar die heeft hij als androïde natuurlijk helemaal niet gehad. Dus zijn deze herinneringen dan echt? Of gemaakt door iemand anders? Deze vragen leiden hem naar de meest vooraanstaande geheugen-expert, Ana Stelline, die bevestigd dat de herinneringen echte herinneringen zijn. K. denkt nu dat hij het androïde kind is en gaat verder met de zoektocht naar Deckard. 
Deckard verblijft in een geruïneerd Las Vegas en vertelt dat hij het kind onderbracht in een weeshuis en alle archieven uit die periode bewerkt heeft, om het kind te verstoppen. Net wanneer deze twee wat nader tot elkaar komen, komen de androïdes van Wallace om Deckard te ontvoeren en K. voor dood achter te laten. 
K. wordt gered door een soort ondergrondse beweging van ontsnapte androïden. Zij vertellen hem dat hij niet het kind van Deckard en Rachael kan zijn, want dat was een meisje. Deze androïden willen dat Deckard wordt uitgeschakeld, voor hij kan vertellen wat hij weet over zijn eigen kind.

Intussen wordt Deckard verhoort door Niander Wallace, maar Deckard wil niet vertellen wat hij weet. Zelfs niet voor een nieuwe androïde in de vorm van Rachael. Dan wordt hij maar naar een andere planeet gebracht, waar hij ongestoord gemarteld kan worden, tot hij de belangrijke informatie prijsgeeft. Gelukkig weet K. hem net op tijd te redden. Hierbij laat hij het lijken dat Deckard is omgekomen. Daarna levert hij Deckard af bij Stelline, die haar eigen herinneringen implanteerde in nieuwe Androïden. En daarmee is zij de dochter van Deckard en Rachael. K. sterft aan zijn verwondingen.

Conclusie

Aangezien ik de serie onlangs keek, dringt de vergelijking met Westworld zich op. In beiden heeft de mensheid robots ontwikkeld met een nagenoeg menselijke AI. En hoe mag die verhouding tussen mensen en robots zijn? Is het ok als robots worden gebruikt voor de wensen van mensen? En moeten ze daarvoor niet gecompenseerd worden? Kunnen we een vorm van wraak verwachten voor ons gedrag?

Eerlijk gezegd vond ik de film maar matig. De plaatjes zien er betoverend en sfeervol uit. De vergane glorie van de aarde en de menselijke beschaving worden mooi in beeld gebracht. We verkeren echt in de nadagen van het menselijk ras, dat is wel duidelijk. 
Maar ik vond het verhaal te veel lijken op dat van de eerste Blade Runner. Wat als mensen en androïden niet meer van elkaar te onderscheiden zijn? Wat is eigenlijk het verschil tussen een mens en een androïde? Die vragen werden naar mijn idee al voldoende uitgediept in Blade Runner. De intrige hier, wat als androïden zichzelf, zonder menselijke interventie, kunnen voortplanten, vond ik niet heel veel meer toevoegen. 

Verder werkten sommige geluidseffecten me ook op de zenuwen. Er is de laatste paar jaar een soort obsessie met een lage bromtoon in films om aan te geven hoe deprimerend het allemaal is. Gebruik dat met mate, mensen. 

K. heeft met heel veel vooroordelen en discriminatie te maken. Waarom zijn androïden als K. niet acceptabel, maar programma's als Joi wel? Het werd mij niet lekker duidelijk hoe mensen in staat waren om sowieso de verschillen te zien tussen androïdes en "echte" mensen. Zijn eigen collega's zullen wel weten dat hij een androïde is. Maar hoe weten zijn buren, die zijn appartement besmeuren dat? En waarom laten ze het bij besmeuren?  
Waarom mag K. vrij rondlopen? Hij is een robot, wat moet hij met vrije tijd, hobbies en eten? Waarom werkt hij niet 24/7? Waarom zou hij behoefte hebben aan een relatie met iemand? Waarom ontwerp je een robot met een sex-drive? Als de androïden ontworpen zijn om mensen bij te staan met overleven op de aarde, danwel het koloniseren van het universum, waarom geef je ze dan allerlei impulsen mee, waar ze toch niets mee kunnen? Ik vond het allemaal net even te wazig. 

Dus, mooie film. Kijk vooral vanwege de mooie plaatjes en het leuke acteerwerk van enkele goede acteurs. Maar het deed mij niet veel. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten